Artimie
Ritmestoornissen
Over de relatie tussen koffie en hart-aritmieën zijn er verschillende onderzoeken verricht waaruit blijkt dat de consumptie van koffie of cafeïne geen verband houdt met het risico op hartritmestoornissen.
De onderzoeken
Incidentie van hartritmestoornissen
In een grote Deense prospectieve cohortstudie onder bijna 48.000 mensen is de relatie tussen dagelijkse cafeïneconsumptie uit diverse voedingsmiddelen en de incidentie van aritmie vanuit de atria onderzocht. Hieruit bleek cafeïne geen relatie te vertonen met aritmie, zelfs niet in hoge concentraties (997 mg cafeïne per dag, equivalent aan circa 10 koppen koffie per dag1 ).
Koffieverbruik en hartritmestoornissen
Een prospectieve cohortstudie onder bijna 129.000 Amerikanen gedurende 8 jaar toonde geen relatie aan tussen koffieconsumptie en overlijden ten gevolge van hartritmestoornissen2. Interventiestudies met cafeïne in doseringen tot 450 mg per dag (vergelijkbaar met de hoeveelheid cafeïne in circa 5 kopjes koffie) lieten geen relatie zien met aard en frequentie van hartritmestoornissen bij gezonde personen en bij hartpatiënten3,4. Omgekeerd bleek cafeïnebeperking geen effect te hebben bij patiënten met ventriculaire tachyaritmie (snel, abnormaal hartritme)5.
De rol van koffie
Koffieverbruik lijkt geen verband te houden met hartritmestoornissen.
Literatuur
- 1. Frost L.,Vestergaard P., Caffeine and risk of atrial fibrillation or flutter: the Danish Diet, Cancer, and Health Study. Am J Clin Nutr, 2005; 81(3):578-582.
- 2. Klatsky A.L., et al., Coffee, tea, and mortality. Ann Epid, 1993; 3:375-381.
- 3. Myers M.G., Caffeine and cardiac arrhythmias. Ann Intern Med, 1991; 114(2):147-150.
- 4. Nawrot P., et al., Effects of caffeine on human health. Food Addit Contam, 2003; 20(1):1-30.
- 5. Newby D.E., et al., Caffeine restriction has no role in the management of patients with symptomatic idiopathic ventricular premature beats. Heart, 1996; 76(4):355-357.